Indul a buszgyártás Debrecenben
A tervek szerint március végén, április elején indul Debrecenben a Mercedes Benz Reform 500 LE busz sorozatgyártása – mondta a Világgazdaságnak a magyar tulajdonú ITK Holding Zrt. beruházó cég elnök-vezérigazgatója, Kossa György.
Az első ütemben olyan alacsony belépésű városi, elővárosi buszok készülnek, amelyek első két ajtaja alacsony padlós, és amelyekhez az EvoBus Hungária Kft. szállítja a járóképes alvázat. Az ITK leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. saját fejlesztésű alvázfelépítményt gyárt.
A termelés felfutása után két műszakban évi 250-300 buszt gyárthatnak.
A területen egyébként a hüvelykujjszabály szerint annyi az alkalmazott, ahány járművet előállítanak, a munkafolyamatban kevesebb robotot használnak, mint a személyautó-gyártásban. Az első körben háromszáz dolgozóra lesz szükség az üzemben, ahol 150-170-et már képeznek, illetve alkalmaznak.
A nagyobb léptékű fejlesztés a beruházás második ütemében valósul meg.
A újabb létesítmény a debreceni repülőtér mellett épül majd, az első, 10 ezer négyzetméteres alapterületű csarnokot a háromlépcsős beruházás során újabbak követhetik a 15-20 hektáros területen. Kossa György abban bízik, hogy az új gyártócsarnok engedélyeztetése a második fél évben elkezdődik, és jövőre megnyithatják az új üzemet.
Ebben a gyárban – körülbelül ötéves felfutást számolva – egy műszakban háromszáz, összesen évi 700-800, a két üzemrészben együtt pedig évi 1000-1200 busz készül majd. (Ez elég jelentős annak ellenére is, hogy a világ egyik legnagyobb buszgyára, a Mercedes isztambuli üzeme évi 5600 jármű előállítására képes.)
Az ITK csoport a járműfejlesztésre és a gyártás bővítésére 70 millió eurót kíván fordítani Debrecenben.
[Beillesztett cikk: Debrecennek saját busza is van már, de ez csak a kezdet]