A Sámsoni útról is szó lesz a debreceni közgyűlésen
A 471-es és a 48-as főutak tervezett fejlesztésével összefüggő, úgynevezett telepítési tervek kerülnek a február 22-i debreceni közgyűlés elé.
Elfogadott telepítési tanulmányterv birtokában az önkormányzat településrendezési szerződést köthet egy ingatlan tulajdonosával, illetve az adott beruházóval – jelen esetben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF). E szerződéssel az önkormányzat településrendezési eszközök és településfejlesztési koncepció kidolgozását finanszírozhatja. A szerződés arra is lehetőséget teremt, hogy a megfogalmazott céllal járó más költségeket a „célmegvalósító” (itt megint csak a NIF) vállalja át.
A vasúti átjáró nincs benne
A 471-es főút telepítési tanulmánytervét a NIF megbízásából a nyíregyházi Art Vital Tervező, Építő és Kereskedelmi Kft. készítette (nem összekeverendő a debreceni bel- és külterületi szakasz négysávosításának tervezői feladatairól készült, a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. jegyezte anyaggal).
A telepítési tanulmányterv a Sámsoni úti vasúti átjáró utáni Szeremlei utcától a Sámsonkertig terjedő szakaszra vonatkozik, az elképzelésekben négysávos út szerepel hét jelzőlámpás csomóponttal, helyenként szervizúttal a kereskedelmi és lakóingatlanok megközelítésére, valamint kerékpárúttal, járdával, fasorral. A helyi és helyközi buszmegállókat átépítenék, a helyük nem változna.
A beruházás megkövetel bizonyos mértékű változást a telekhatárokban, ami elsősorban a Sámsoni út északi oldalán érint lakóingatlanokat (a város honlapjáról letölthető dokumentum tételesen, fényképesen sorolja ezeket). A tanulmányterv a belterületi szakaszon 14, a külterületin körülbelül 200 ingatlan módosulását említi.
A főút ezen részének 80-85 százalékán a kétoldalas fasor kialakítása telekvásárlás, kisajátítás nélkül megoldható – írják.
A telepítési terv nem tartalmazza azt, hogy mi lesz a Sámsoni úti vasúti kereszteződéssel, ami, ugye, kulcskérdés az arra közlekedők számára. Kósa Lajos (Fidesz–KDNP) országgyűlési képviselő egy hétfői eseményen arról beszélt, Debrecen aluljárós megoldásban lenne érdekelt (de a kérdésről „még vita” van).
A Sámsoni úton egyelőre biztosan nem kezdődik el az építkezés. Míg korábban úgy volt, hogy 2020-ig megcsinálják az utat, addig a kormány egy tavalyi döntéssel 2022-ig elhalasztotta a projekt befejezését. Mindet nem érinti a Hajdúsámsont elkerülő szakasz megépítését, a főút Nyíradonyig terjedő szakasza pedig már készen van.
A megyeszékhelytől az országhatárig
Elkészülhet viszont 2020-ig – két ütemben – a leromlott 48-as főút Debrecentől egészen a nyírábrányi országhatárig 11,5 tonnás teherbírású burkolatmegerősítéssel.
Ennek telepítési tanulmánytervét a fővárosi Út-, Vasúttervező Zrt. készítette el. A főút debreceni szakaszán a mostani kétszer egy sáv kétszer kettőre bővülne. A beruházás során új jelzőlámpás csomópontokat, szervizutakat, buszöblöket alakítanak ki. Új kerékpárutakat viszont csak ott építenek, ahol a jelenlegit el kell bontani a burkolatszélesítés miatt.
Az építkezés védett természeti területeket is érint, a telepítési terv külön foglalkozik ezzel. Így a szélesítés során kímélik a Hajdúsági Tájvédelmi Körzet részeit, s védenék a halápi útmenti öreg tölgyest is. A mocsári békaliliom élőhelyénél ideiglenes kerítéssel határolnák le az építkezés területi határát.
Ratalics László