Ez nem játék: beindultak a debreceni hekkerek

Cívishír

2017.11.27. 11:11

Ez nem játék: beindultak a debreceni hekkerek

Interjú Bátfai Norberttel, a DEAC-Hackers kutatási vezetőjével és Besenczi Renátó szakmai vezetővel.

Hirdetés

Debrecenben alakult meg a közelmúltban az ország első egyetemi e-sport szakosztálya. A Debreceni Egyetem égisze alatt működő DEAC-Hackers népszerűsége napról napra nő, a taglétszám rövid idő alatt elérte a százat. Azokat, akik azt gondolják, hogy ez valami újfajta hóbort, ami szép lassan eltűnik majd, ki kell ábrándítsuk: a műfaj feltartóztathatatlanul tör előre, és hogy hol áll meg, megjósolni is nehéz lenne. Új iparág épült rá, rengeteg pénz, hatalmas üzlet van benne, és az egészet egy alapvető dolog mozgatja: az ember játék iránti szenvedélye. Cívishír-interjú.

Cívishír: Nem túlzás ezt a fajta tevékenységet sportnak nevezni?
Besenczi Renátó: Egyáltalán nem az. Ha csak abból indulunk ki, hogy a sakkot, a billiárdot és a dartsot is sportok közé soroljuk, akkor milyen alapon ne tehetnénk ezt az e-sporttal? Az e-sportok általában csapatjátékok, a tagoknak együtt kell dolgozni, gondolkodni, nagyon komoly stratégiát, taktikát kell kialakítani, és a legtöbb játéknak az a lényege, célja, hogy az ellenfelet elpusztítsuk.

Cívishír: Mi most a legnépszerűbb?
Besenczi Renátó: A League of Legends nevű. A szakosztályunk mintegy 100 tagjából csaknem hatvanan ezt játsszák.

Cívishír: Nekem nem sokat mond a neve…
Bátfai Norbert: Egy online arénában kell küzdeni. Tipikus játékhelyzet, amikor egy szurdokban két ötfős csapat játszik egymással, öt saját karaktert irányítanak, amelyeknek különböző tulajdonságaik vannak. A három ösvényen lévő tornyokat, majd ellenfél központi tornyát is le kell rombolni. Egy játék olyan 20-50 percig tart.

Cívishír: Első hallásra kicsit agresszívnak tűnik…
Bátfai Norbert: Szerintem a Tom és Jerry-ben sokkal durvább dolgok vannak, de mondhatnék más meséket is. Van egy előítélet ezekkel a játékokkal szemben, amelyek nem mindig jogosak. Éppen az olimpiai mozgalom kapcsán vetődött fel, hogy a League of Legends agresszív, szerintem meg az egyik legártatlanabb játék, de persze azért nem olyan, mint a pasziánsz.

Cívishír: Ha már az olimpia szóba került, az e-sport tényleg bekerülhet egyszer a játékok műsorába? Inkább nem idézném, milyen cifrákat gondolnak erről sokan.
Bátfai Norbert: Kicsit hátrébb kell lépni ebben a kérdésben, és el kell gondolkodni rajta. Amikor a klasszikus sportról beszélünk, akkor végül is a testünk rendezettségét próbáljuk fenntartani, de hasonló a helyzet az e-sportnál is, csak ott a szellemi egységünk épségét, rendezettségét tartjuk kordában. A kettő gyökere tehát ugyanaz: a cél valamilyen rendszer rendezettségének a fenntartása. Lassan azért mindenkinek tudomásul kell majd vennie, hogy a fiatalabb generációkat egészen más dolgok érdeklik, mint az idősebbeket. Lehet ez ellen harcolni, csak nem érdemes. Az Y, de még inkább a Z generáció már nem nagyon néz tévét, nem jár meccsre, hanem egy másik utat választott magának, amiben többek között benne vannak azok a játékok is, amelyek az e-sportok közé tartoznak. 

Cívishír: Jól van ez így?
Bátfai Norbert: Gondolhatjuk azt, hogy nincs jól, de ettől a lényeg még nem változik. Amíg szülőként van ráhatásom a gyerek nevelésére, addig persze próbálhatom úgy irányítani, hogy ne üljön a gép előtt, menjen inkább focizni az udvarra, de amikor már önálló életet él, nem befolyásolhatom abban, hogy mit csinál. Akárcsak a mi gyermekkorunk játékait, az e-sportot is a belülről fakadó játékösztön mozgatja, és ez egyre inkább így lesz akkor is, ha nem akarunk róla tudomást venni. A mostani gyerekek számára nincs különbség abban, hogy a gép előtt játszanak, vagy az úszómedencében a többiekkel. A különbség bennünk van, akik nem értjük meg ezt a generációt. Visszatérve még az olimpiára: ha a NOB nem áll kellő komolysággal ehhez a kérdéshez, azaz nem képes integrálni az e-sportban rejlő egyre nagyobb erőt, akkor könnyen úgy járhat, ahogy a focival. Az olimpia focitornájára alig kíváncsi valaki, miközben egy eb-t, egy vb-t rengetegen néznek.

Cívishír: Az e-sportra ma már egy egész iparág épül.
Besenczi Renátó: Az a játékgyártó, amelyik nagyot akar gurítani, e-sport játékot fejleszt. Ez egy óriási üzlet ma már. A közelmúltban Pekingben rendezték meg a League of Legends világbajnokság döntőjét, amelyet a helyszínen, a Madárfészek stadionban 43 ezer néző látott, nagyjából 40 millióan élőben követték figyelemmel az interneten, míg felvételről 100 milliós nézőközönsége volt csak a döntőnek. Itthon is folyamatosan növekszik az e-sport népszerűsége, már mintegy 700 ezer aktív gamer van. Ide tartoznak a porfi e-sportolók, de azok is, akik a buszon előveszik a telefonjukat, és játszanak valamit, amíg beérnek az iskolába. A játékosok 90 százaléka a 12-22 éves korosztályhoz tartozik. A profik 16 és 23 év közöttiek, az ennél idősebbek már veteránnak számítanak, akkor már romlik a reflex, a látás, és a korábbi szintet egyre kevésbé tudják hozni.

 Cívishír: Mitől lesz valaki jobb játékos, mint a másik?
Besenczi Renátó: Az igazi profik napi 10 órát játszanak, és mellette kondicionáló edzéseket is végeznek, hiszen másképpen nem bírnának annyit ülni a gép előtt. Akárcsak a klasszikus sportokban, itt is kell a tehetség, az érzék, és persze rengeteg munka. Van egy fontos mérőszám: a játék közben egy perc alatt elvégzett elemi műveletek száma sok mindent elárul. Egy átlagos magyar játékosnál ez olyan 200 körül van, míg a sportág őshazájában, Dél-Koreában egy profi 400-500 műveletet is megcsinál egyetlen perc alatt.

Bátfai Norbert: Ugyanolyan ez, mint amikor karatézol, és az ellenfeled egyszerűen más frekvencián, más ritmusban mozog. Még csak indítod a támadást, de már kapod is a megelőző ütést. Az e-sportban minden nyomon követhető, amit a klasszikus sportokban átél az ember. 

Cívishír: A Debreceni Egyetem DEAC-Hackers néven alapított e-sport szakosztályt. Hány tagotok van most?
Besenczi Renátó: A napokban értük el a 100 tagot, ami nem rossz szám, hiszen nem olyan régen indultunk még. Nálunk szervezett formában jelenleg kilenc féle játék játszható. Online tagjaink vannak, azaz mindenki otthonról játszik, az edzéseket is online tartjuk, de azért fontos az is, hogy időnként személyesen is találkozzunk egymással. Az egyetem jó néhány kara ajánlott fel géptermet, illetve szemináriumi termet. A Kassai úti Campus könyvtárában, az agráron, a műszaki karon, a TTK-n, a gazdaságtudományi karon és a BTK-n is van lehetőségünk közös edzéseket tartani.

Cívishír: A világbajnok csapattól mennyire kapna ki a DEAC?
Bátfai Norbert: Nagyon! De nem jobban, mint ahogy a magyar kosarasok az amerikaiaktól, vagy mondjuk a focisták a németektől, a spanyoloktól. Az idén a Samsung Galaxy nevű csapat nyerte a League of Legends vb-t, nekik egy ilyen összecsapás edzőmeccs lenne csupán.

Cívishír: Itthon van már, aki az e-sportból él?
Besenczi Renátó: Néhányan. Az MTK és a DVTK alapította meg Magyarországon először az e-sport szakosztályt, náluk vannak olyan tagok, akik a klubtól kapják a fizetésüket, ugyanúgy, ahogy a labdarúgók. A klasszikus út egyébként az, amikor egy szponzor áll a csapat mögött, egy komoly multi, mint például a Samsung. Nálunk azért ilyen támogatóról még nem hallottam.

Cívishír: Pár éve egyikőnk sem igen gondolta volna, hogy az e-sportról készítünk majd interjút. Mi lesz 15 év múlva?
Bátfai Norbert: Szerintem akkor már az e-sport egy kicsivel erősebb lesz a klasszikus sportnál, de a gyökereitől persze sohasem szakadhat el.
Besenczi Renátó: Remélem, hogy a DEAC Hackers lesz az ország vezető e-sport szakosztálya. Jó lenne, ha európai viszonylatban ott lennénk az élmezőnyben, és időnként talán egy világszintű csapatot is sikerül majd összehozni.

(T.T.)

Debreceni Egyeteme-sportDEAC-Hackers

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés