Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A világos üzenetek szólítják meg az embereket

| 2017. 08. 29. | 20:11:00
Ha a Kreatív Vonalak tevékenységét egészen tömören kellene megfogalmazni, azt mondhatnánk, olyasmiket alkotnak Debrecenben, ami zene a szemnek.
A világos üzenetek szólítják meg az embereket
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Élen járnak a kisvállalatok márkaépítésében, az arculattervezésben, 24 Év Honlapja őrzi a kezük nyomát, legutóbb csomagolásokkal nyertek rangos szakmai díjakat. Munkatársaik külső szakértőként segítenek a cégeknek felfuttatni terméküket/szolgáltatásukat, miközben a megrendelő maga is sokkal jobban megérti, hogyan függ össze a küldetése az üzleti sikereivel. Nagy Barna cégvezetővel az alkotásról, trendekről és arról beszélgettünk, hogy a startupok számára itthon még elég csúszós a padló.

Cívishír: A folyamat, amikor a semmiből megszületik a valami, főleg ha az kézzel fogható, az az alkotó tevékenység lényege. Melyik fázisát szereted ennek legjobban?
Nagy Barna: Az egyik ilyen pillanat, amikor egy cégvezetővel dolgozva megérzem, hogy benne sokkal nagyobb potenciál van, mint amit jelenleg kihoz magából a cégével. Amikor ott rejtőzik benne a tudás, jó hozzáállás és tettvágy kíséretében, csak nincsen hozzá irány vagy nincsenek eszközök, amikkel érvényesülhetne. Azért izgalmas, mert lelki szemeim előtt én már látom, hova juthatunk el a tervezés végén. A másik izgalmas pillanat, amikor megtaláljuk a vezérfonalat egy márka stratégiájánál. Lehet ez a cég küldetése, pozicionálás vagy mondjuk egy újszerű üzleti megközelítés. Onnan tudhatjuk biztosan, hogy megtaláltuk, hogy röviden elmondva is izgalmasan hangzik, és továbbgondolva jobbnál jobb ötletek következnek belőle.

Cívishír: Kitalálhatok én magamnak egy menő kis arculatot, ha az nem én vagyok, ha egész mást sugároz belőlem. Az ügyfél önazonosságának megtartása nektek dolgotok?
Nagy Barna: Az önazonosság fontos, viszont az változhat, mi tetszik egy embernek. Azt pedig nem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy végső soron az arculattal a vevőinknek szeretnénk valamit kifejezni a márkánkról. Ha mondjuk egy innovatív, fiatalos cég vagyunk, nem érdemes konzervatív színekre építkeznünk csak azért, mert szeretjük azokat. A tökéletes együttműködés egyébként úgy néz ki, hogy az ügyfélnek van egy elképzelése, de hagyja, hogy ehhez mi hozzátegyük a tudásunkat. Egy cégvezető csak korlátozza a saját sikerét azzal, ha mindenkinek ő maga akarja megmondani, mit és hogy csináljon. Így soha nem léphet túl a saját tudásán. Persze a ló másik oldala sem szerencsés, mikor valaki bedobja a gyeplőt, és ránk hagyja, hogy minden úgy lesz, ahogy mondjuk. Ő ismeri a legjobban a saját cégét, piacát, lehetőségeit. Mi sokat tudunk kívülről segíteni, de a legjobb döntéseket ő tudja meghozni. A jó ügyfél egyszerre határozott és mégis nyitott az új gondolatokra.

Cívishír: Pszichológusnak is kell lenni?
Nagy Barna: Gyakran előfordul. A sikertelenség oka ugyanis legtöbbször nem az ötlet vagy az akarat hiánya, hanem az, hogy valami gátolja a kiteljesedést. Vannak, akik notórius halogatók, és nehezen valósítják meg elképzeléseiket. Mások a bőség zavarával küzdenek, nem tudnak szelektálni a rengeteg jó elképzelésükből. A mérnököknek pedig jellemzően nehéz feladat beszélniük vagy írniuk az egyébként nagyszerű termékről, amit megalkottak. Az is általános, hogy a magyar cégvezetők nem szívesen szerepelnek fotókon, pláne nem videón. Gyakran az ilyen gátak feloldása hozza meg az áttörést. Úgyhogy valóban, a pszichológia elengedhetetlen a mi munkánkban.

Cívishír: Egy céget jól kell ismerni ahhoz, hogy valami egészen hiteles dolog szülessen?
Nagy Barna: Óriási előnyt jelent nekünk, hogy egy cégre mi külső nézőpontból tekinthetünk. Azonnal megláthatunk olyan dolgokat is, amiket a cégen belülről nézve senki nem lát. Önmagában már ez is sokkal tisztább és érthetőbb kommunikációt eredményezhet. Ha pedig egy céggel mélyebben dolgozhatunk, akkor valóban megérthetjük még azt is, amit esetleg a cégvezető szavakkal már nem is tudott kifejezni, de ott van a cégében. Annál hitelesebb nincs, mint amikor a cégvezető valódi motivációira, elképzeléseire, értékrendjére építünk.

Cívishír: Vannak azért fix pontok a tervezésben minden cégnél?
Nagy Barna: Kétségtelenül a legtöbbször nem speciális helyzetről van szó, hanem az alapvető dolgokat kell rendbe rakni. A márkaépítés alapja, hogy világos üzenetekkel szólíthatjuk meg az embereket és át kell tudnunk adni, miért vagyunk izgalmas választás a számukra. A tevékenységi kör felsorolása nyilván nem csigáz fel senkit. Ha viszont az alapgondolat inspiráló, az arculat pedig ezt fejezi ki vizuálisan, akkor máris könnyebben megjegyezhetem a márkát. Ha erre épül ezután egy marketingtevékenység, annak így sokkal erősebb hatása lesz. A legtöbb kis cégnél ez hiányzik. A számos Év Honlapja díjunk mögött nem csupán az áll, hogy jó honlapokat tudunk csinálni. Mi sokkal előrébb kezdjük a közös gondolkodást. Magát a céget akarjuk izgalmasabbá, vonzóbbá tenni és ennek része, hogy végül a honlapja is izgalmas és jól megtervezett lesz.

Cívishír: A ma embere, és már nemcsak a gyerekek, a fiatal felnőttek is – a rengeteg vizuális inger hatására – szinte képekben gondolkodnak. Más módszer kell az ő megszólításukhoz, mint az idősebbekéhez?
Nagy Barna: A fiatalok vizuális kultúrája kétségtelenül más, és ezzel kapcsolatban egy érdekes jelenséget is megfigyelhettünk az elmúlt tíz évben. Az Y-generáció (mai 22-37 évesek) ízlése markánsabban rányomta a bélyegét az összes többi generáció ízlésére, mint korábban bármikor. Amit ma egy huszonéves menőnek tart, az az idősebbek számára is elfogadható. Teljesen általános, hogy a negyvenes anyukák ugyanúgy öltözködnek, mint a huszonéves lányuk. Egy hatvanas üzletember ugyanúgy iPhone-t használ, mint egy huszonéves. Érzik is a közeg nyomását, de végül szívesen is járnak ezen az úton. Ki ne szeretne fiatalos lenni? Ez markánsan tükröződik a vizualitásban is. A konzervatív arculatok szép lassan eltűntek. Megfiatalodott szép sorban például az összes bank arculata. Érthető: Ha a fiatalosat mindenki vonzónak tartja, az öregeset viszont csak az idősebbek fogadják el, akkor egyértelmű, mit érdemes követni. Aki ezt a trendet érti, az szokatlan területeken is sikereket tud elérni. Például a tejivók is hasítanak Budapesten, amik régen is léteztek, viszont most nem múltidézés miatt nyitottak, hanem a fiatalok számára is vonzó, modern, izgalmas külsőt kaptak. Ha valaki egy menő kávézóból kiposztolja Facebookra a kávéspoharát, azért teszi ezt, mert büszke rá, hogy ő ilyen helyen iszik, az ő életszemléletével egybeesik, amit a hely képvisel. A pohár dizájnja  ezért nem csupán grafikai kérdés, hanem a kávézó önmeghatározásaként egyfajta üzenet a piacnak.

Cívishír: Semmi giccs, semmi túlgondolás, de mégis van benne egy okos kiszólás, egy csavar – valahogy így néz ki a jó dizájn?
Nagy Barna: Igen, rendszerint dominál a letisztultság és időként a minimalizmus. Ami viszont nem csupán azt jelenti, hogy kevés elemet használunk, hanem azt, hogy kevés elemmel sokat mondunk. Az igazi „kikacsintós” dolgok pedig a pillanat szüleményei lehetnek: ezekre általános recept nincs, de ha úgy adódik, hogy összetalálkozik a jó név egy vagány stílussal, akkor remek játékot lehet játszani velük az arculatban.

Cívishír: Sok a tehetséges fiatal, tengernyi a jó ötlet, valahogy mégis gyerekcipőben jár nálunk az önmegvalósítás.
Nagy Barna: Igen, sajnos nagyon kevés mikrovállalkozás tud felnőni és a startupokból is csak kevés lesz igazán sikeres. Az ismert sikersztorikban is gyakran a befektetők felé nyitás hozta meg az áttörést. A piacon nulláról felnőni csak nagyon kevesen tudtak önerőből. Sajnos nincs benne az üzleti kultúránkban a márkaépítés, a kisvállalkozók gyakran tanácstalanok, mit tehetnének a nagynevű piaci szereplőkkel versenyezve. Mi azt valljuk, hogy egy kisvállalkozás is tud márkát építeni. A mai világ nagyon kedvez ennek, ma már nem csak drága hirdetésekkel lehet elérni az embereket.

Cívishír: A startupok világában a legerősebb hajtóerő a hit. Ami, azért lássuk be, nem elég. Min lehet elcsúszni azon kívül, hogy (mondjuk) nincs vagy elfogy a pénz?
Nagy Barna: Ezer dolgon. A „kezdő vállalkozó” kevésbé vonzó elnevezés volt, a startup kifejezésben mintha már benne lenne az is, hogy „megváltjuk a világot”. Ennek megfelelően nagy lendülettel szoktak nekilátni, az elején akár még a fizetésről is lemondanak az alapítók. „Csak indítsuk be az üzletet, majd a végén osztozunk”. A fiatalos lendületben óriási az energia, de ha ez nem nyilvánul meg előbb-utóbb jól működő szervezetben, hatékonyságban, igazi vállalkozásban, akkor ebből nem épül maradandó dolog. A remek ötletek nem eredményeznek önmagukban jól működő céget. Egyszer meg is állapították, hogy a menedzsment a sikeressé vált startupoknál jellemzően a negyvenes korosztályból került ki.

Cívishír: Mást hoz egy nő kreatív vonalon, mint egy férfi?
Nagy Barna: Azt meghiszem! Ezért is alakult úgy, hogy mi nem szokványos összetételű tervezőcég vagyunk. Hagyományosan a honlaptervezésben fiúk dolgoznak, ami abból ered, hogy sokan a programozásból indulnak ki. Mi ugyebár tágabban közelítjük meg ezt a kérdést, és több évvel ezelőtt fel is fedeztük, hogy milyen újszerű nézőpontot hozhatnak a tervezésbe a női kollégák. Egy nő másként tekint a dolgokra, mást tart izgalmasnak. A nők empatikusabbak, érzékenyebbek, színességükre, asszociációikra a mi szakmánkban nagy szükség van. Szenzációs vegyes tervező párosok tudnak így kialakulni! Óriási erő van abban, amikor mindkét nem beleteszi egy projektbe tudása legjavát.

Bereczki-Csák Helga

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Karambol a Bartók Béla úton: egy ember roncsba szorult
Karambol a Bartók Béla úton: egy ember roncsba szorult
Ütközés a debreceni kereszteződésben.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Esővízgyűjtők: 70,4 milliót költenek ötezer tartályra
Eredményes volt a debreceni önkormányzat közbeszerzése.
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Vásárolj legalább 5000 forintért április 25-től a SPAR és INTERSPAR üzletekben, és a kasszánál 300 forintos kedvezménykupont kapsz, amelyet a következő heti vásárlásaid alkalmával válthatsz be!
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Nemcsak csúcskategóriás, hanem belépő kategóriás készülékek is elérhetők.
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Négy debreceni helyszínen van szükség munkavégzésre az 1-es villamos vonalán.
Épülethomlokzat-felújítás a Hatvan utcán
Épülethomlokzat-felújítás a Hatvan utcán
A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
Ép testben ép lélek! szlogennel nyitja meg a 2024-es szezont a Zsuzsi Erdei Vasút, ami május 1-jén indítja menetrend szerinti járatait.