Kétezer ember munkahelye épül a Nagyerdő szélén
A gazdasági fejlődés egyik gátjának tartják a szakemberek, hogy az irodaházpiacon nem túl erős felhozatallal rendelkezik a város. Emiatt már volt olyan cég, amelyik ugyan szeretett volna ide települni, de végül úgy döntött, máshol keresi a boldogulást. Minőségi változást hozhat viszont a Forest Offices Debrecen névre keresztelt irodaház, ami a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. telephelyén, a Tüzér utca 4. szám alatt épül meg. A projekt tervezési feladatira létrehozott Főnix Irodaház Kft. ügyvezetőjét, Csányi Jenőt kérdeztük a részletekről.
Cívishír: A Debreceni Vagyonkezelő Zrt. telephelyére esett a választásuk. Miért éppen ezt az ingatlant nézték ki a beruházáshoz?
Csányi Jenő: A Tüzér utcai irodaház első emeletének egyik felét jó ideje statikai problémák miatt már nem lehet használni, az ott dolgozókat ki kellett költöztetni, üresen áll az épületnek az a része. Valamit viszont kezdeni kell a Vagyonkezelő Zrt-nek az ingatlannal, és a lehetőség tulajdonképpen adta magát: jó helyen lévő, megfelelő nagyságú, jól megközelíthető az ingatlan. Csúcsidőszakban a Kassai úton kétpercenként járnak a trolik, az autóbuszok, az egyetem informatikai kara és a campus a szomszédban van, jók a szórakozási és sportolási lehetőségek is a Nagyerdőn. Lényegében minden szükséges feltétel adott ahhoz, hogy egy modern, úgynevezett A+ kategóriás irodaház épüljön.
Cívishír: A környék lakói, a Hadházi úton, a Baksay utcában és a Pattantyús utcában élők finoman fogalmazva sem fogadták kitörő lelkesedéssel a beruházás ötletét…
Csányi Jenő: Tavaly július 31-én megalakult a Főnix Irodaház Kft., aminek az a feladata, hogy koordinálja a tervezési feladatokat. Elkészültek az előzetes tervek, és november végén tartottunk egy lakossági tájékoztatót, ahova minden érintettet meghívtunk. Valóban elhangzottak kritikák, észrevételek többek között az épület nagyságával, megközelíthetőségével, a mélygarázs bejáratával kapcsolatban. Mivel kompromisszumos megoldásra törekszünk, ezért felkértük a tervezőt, hogy dolgozza át, módosítsa a terveket. Ennek a határideje január végén lejár, február közepére ismét szervezünk egy tájékoztatót, amelyen a lakók is megismerhetik a változtatásokat.
Szűkös határidő
Cívishír: Optimális esetben mikorra tervezik az ünnepélyes átadást?
Csányi Jenő: 2018. július 1-én már bérlőket szeretnénk látni az irodaházban.
Cívishír: Nem sok idő van addig… Elég lesz?
Csányi Jenő: A bontásra már megvan a szerződésünk, sőt az ingatlan hátsó részén el is kezdődött a munka. A tervek szerint február közepén a hőszolgáltató is kiköltözik az utcafronti irodákból, így annak a résznek, a „főépületnek” a bontása is hamarosan indulhat. A kivitelezésre rövidesen megjelenik a pályázati kiírás. Ha semmi váratlan nem jön közbe, és márciusban a kivitelező el tudja kezdeni a munkát, akkor szerintem tartható az átadás határideje.
Cívishír:A lakók azért még „bekavarhatnak”, hátráltathatják a beruházást…
Csányi Jenő: Olyan még nem volt, hogy egy építkezés mindenkinek szimpatikus legyen. Fontosnak tartom, hogy folyamatosan kapcsolatban legyünk az érintett lakókkal, mert akkor nincsenek félreértések. Annak az 1,3 hektárnak a besorolása egyébként iparterület, tehát nem arról van szó, hogy most hirtelen átminősíttettük a területet annak érdekében, hogy felépülhessen az irodaház. Legalább 13 éve lehetőség van rá, hogy arra az ingatlanra az önkormányzat építsen valamit, végül egy irodaház mellett döntöttünk. Az újabb lakossági tájékoztató remélem, sokakat meggyőz majd a beruházás előnyeiről.
Cívishír: Attól is tartanak a lakosok, hogy ingatlanjaik kevesebbet érnek majd.
Csányi Jenő: Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a hasonló beruházásoknak köszönhetően emelkednek a környéken az ingatlanárak. Egy ilyen irodaház pozitívan változtatja meg a környék infrastruktúráját, az ott lakók életkörülményeit is javítja, például azzal, hogy olyan szolgáltatások jelenhetnek meg, amelyek eddig nem voltak. Arról nem is beszélve, hogy a betelepülő cégek vezetői a közelben keresnek majd maguknak lakást, ami szintén felfelé viszi a négyzetméterárakat.
Szakmai befektetőre várva
Cívishír: Elárulható valami abból, hogy milyen irodaházat álmodtak meg?
Csányi Jenő: Klasszikus irodaházat, ami megjelenésében teljesen 21. századi lesz. Az épületegyüttes három részből áll majd, sok lesz a zöldfelület. A Hadházi úti ingatlanokkal közös telekhatártól meghagyunk egy 17 méteres sávot, amelyet fákkal, bokrokkal ültetünk be, az irodaház tehát távol kerül a lakóépületektől. Úgynevezett A+-os irodaház lesz, amihez sok-sok szempontnak kell megfelelni. Például, hogy a kivitelező miként használja fel az építkezés során az esővizet, illetve az elbontott épületek anyagából mennyit hasznosít. De még ennél is lényegesebb, hogy hol helyezkedik el az irodaház, milyen a megközelíthetősége, mennyi idő alatt érhető el a repülőtér, van-e a közelben bevásárló- és konferenciaközpont. Az előzetes tervek alapján kijelenthetem: ez a nagyjából bruttó 22 ezer négyzetméteresre tervezett irodaház meghatározó épülete lesz a környéknek. Lesz benne étterem, elképzelhető, hogy posta is, alatta pedig 205 állásos mélygarázs. Mintegy kétezren dolgoznak majd ott, ezért aztán a közösségi közlekedést szervező városi cégnek is fel kell készülnie a nagyobb utasszámra.
Cívishír: Egy ilyen léptékű beruházáshoz mennyi pénz szükséges?
Csányi Jenő: Nyolc-kilencmilliárd forinttal számolunk. Már kiírtuk egy pályázatot, amelyben szakmai befektetőt keresünk, mert az önkormányzat saját forrásból ezt nyilván nem tudja megvalósítani. A hónap végén ennek a pályázatnak is lejár a határideje. Azt követően már látni fogjuk, hogy mennyit kellene beletennie a vagyonkezelő cégének, a Főnix Irodaház Kft-nek, és ehhez kell-e majd hitelt felvenni.
Cívishír: A lehetséges befektetőnek nyilván fontos szempont a megtérülési idő. Egy irodaház esetében ez hány év lehet?
Csányi Jenő: Általában 10-11 év a megtérülési idő, utána már plusz bevétellel lehet kalkulálni.
Cívishír: Ezek szerint attól nem tartanak, hogy üresen kong majd a 21. századi irodaház?
Csányi Jenő: Egyáltalán nem. Nagyon élénk az érdeklődés a befektetők részéről. A szolgáltatási iparágnak egyébként is hagyománya van már a városban, hiszen az elmúlt években olyan cégek települtek Debrecenbe, mint az IT Services Hungary, a Merlin-IT Kft., a Flowserve. Egyet biztosan állíthatok: ebben a kérdésben lépnie kell a városnak, mert a befektetők keresik az ilyen irodaházakat, és ha nem találnak Debrecenben, akkor elmennek máshova és így az új munkahelyek sem Debrecenben létesülnek.
T.T.
Végleges látványtervek azért nem állnak egyelőre rendelkezésre, mert azok áttervezés alatt állnak.