Szendereg még a robogás

Két évet csúszik a 2-es villamos beruházása az eredménytelen járműbeszerzési tender miatt, így a legújabb tervek szerint a teljes program 2012-re valósulhatna meg – hangzott el egy konferencián.
Debrecen közlekedésfejlesztési stratégiájában kiemelt szerepet tölt be a 2-es villamosvonal kiépítése, ám a városnak emellett számos olyan elképzelése van, melyek hozzájárulhatnak Debrecen közlekedésének korszerűsödéséhez. Az önkormányzat csökkentené az átmenő gépjárműforgalmat, bővítené a folyamatosan épülő kerékpárút-hálózatot, további parkolókat és mélygarázsokat hoznának létre, tervezik az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztését, valamint a nyugati kiskörút megépítésével tehermentesítenék a belvárost. Az elkerülő út kialakításához az önkormányzat még ebben az évben hozzákezd majd. Az elképzelések között szerepel még a vasúti pályaudvar szomszédságába megálmodott Multimodális Közlekedési Központ megépítése is. A létesítménnyel kapcsolatban azonban még az engedélyezési terveket sem tudja elkészíttetni az önkormányzat, ugyanis az építési terület az állam tulajdonában van, így a város egyelőre nem szerezhet uniós forrást a beruházáshoz.
A legnagyobb volumenű projekt azonban vitathatatlanul az új villamosvonal megvalósítása lesz. Pajna Zoltán, gazdasági ügyekért felelős alpolgármester a Kölcsey Központban tartott, a helyi tömegközlekedés fejlődését és innovációs lehetőségeit tárgyaló konferencián elmondta: Debrecen a leginkább környezetbarát tömegközlekedési rendszert tudhatja magáénak az országban, s ezt a helyzetet tovább erősítette azzal, hogy 2009. július 2-án az Euro 5-ös normáknak eleget tevő motorokkal felszerelt autóbuszokat állított forgalomba. Az új villamosvonal is a környezetvédelem elvei szerint épül meg, s mintegy 8,8 kilométer hosszan halad majd a város egyik legnépesebben lakott területén keresztül. – A Piac utca és a Doberdó utca közötti szakaszon mintegy 42 ezer ember él, ezért döntött úgy az önkormányzat, hogy ezen a szakaszon építi meg a villamospályát – hangsúlyozta Pajna Zoltán, megemlítve, hogy a pálya kijelölését korábban heves lakossági nemtetszés övezte.
A 17,6 milliárd forint összértékű beruházás megvalósítását nehezíti, hogy bár a kiviteli tervek elkészültek, s a pályaépítésre kiírt közbeszerzési tender kiírása már meg is jelent az EU hivatalos lapjában, a járműbeszerzéssel viszont komoly gondok adódtak. A napokban ugyanis új pályázatot kellett kiírni, mivel a legutóbbi, sorozatban a második tender is eredménytelenül zárult. Az önkormányzat 18 új villamost vásárolna a projekthez.
– Az euró árfolyamának ingadozása miatt folyamatosan változik a járművek beszerzési ára. Annak érdekében, hogy a projekt előrébb léphessen, az önkormányzat az Európai Unióhoz fordult a többletköltségek finanszírozása érdekében. Erre a kérelmünkre egyelőre nem kaptunk választ, ám az év végig minden bizonnyal reagálnak majd rá, és akkor már tervezhetünk a tejes költségekkel – mondta az alpolgármester.
A korábbi tervek szerint 26 hónap alatt akarta a város megvalósítani a beruházást, ám a járműbeszerzés csúszása miatt ezt 30 hónapra módosították, mivel a prototípus megépítése is több ideig tarthat a vártnál. Pajna Zoltán elmondta: idén már biztosan nem tudnak szerződést kötni a járművek gyártására, így a teljes projekt 2010-es befejezési határideje 2012-re tolódik. Az alpolgármester szerint nem meglepő, hogy kevés járműgyártó érdeklődik a debreceni pályázat iránt. A pénzügyi válság ugyanis az iparnak ezen a területén is érezteti hatását. Ennek ellenére a 2-es villamosvonal megépítése továbbra is a város kiemelt projektje.

















