Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem megy a fapados szekere?

| 2017. 09. 19. | 17:35:00
Sok járatot töröltek.
Nem megy a fapados szekere?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Ryanair, az egyik legnagyobb európai diszkont, kevésbé szép hazai nevén fapados légitársaság bejelentette, hogy naponta jó pár járatát törli október végéig, amíg a nyári, tehát sűrűbb menetrendje tart. Ez meglehetősen szokatlan bármilyen légitársaságtól, ilyet legfeljebb sztrájk vagy hasonló vis maior esetén szoktak tenni, de akkor sem ilyen hosszú időre.–írja a privatbankar.hu.

A cég azzal indokolja a döntést többek között, hogy nem tudta kiadni pilótáinak az őket megillető szabadságot, amit nehezít, hogy a szabadság figyelembe vétele az eddigi évközi helyet a naptári évre tevődik át, így idén hirtelen sokaknak kéne kivenni azt. Nos, ez a magyarázat elég gyengén hangzik, hisz ilyenkor rendszerint meg lehetne beszélni a pilótákkal, hogy az átállás még ne idén legyen, esetleg ezért kompenzációt felajánlani nekik.

Azt, hogy ezt ne tudták volna előre, és ne szervezhették volna meg, még kevésbé hihető, hiszen ennél ezerszer bonyolultabb feladatok garmadáját oldja meg minden légitársaság nap mint nap, a dolgozók szabadságolásának problémáját még a legegyszerűbb vállalkozások is megoldják. Valami más lehet a háttérben, csak találgatni tudunk, legkézenfekvőbbnek a pilótahiány tűnik, pontosabban az látszik logikusnak, hogy viszonylag rövid idő alatt sok pilóta mehetett el más társaságokhoz, és az ő pótlásukat nem lehet napok alatt megoldani.

Ez a probléma arra mutathat rá, hogy az elmúlt 10-20 évben, hála pont a fapadosoknak, a repülés mindenkié lett, bárki utazhat, így viszont olyan méretben megnőtt a légiforgalom, ami komoly kihívás elé állította az egész iparágat. Új repülőterek kellettek (ez egyszerű volt, sok régi hidegháborús katonai reptér üzembe állhatott), rengeteg új dolgozó a repülőterekre, erősen megnőtt a légiirányítás terhelése, sok repülőt kellett venni (ennek örülnek a gyártók), és végül, de nem utolsósorban a sok géphez sok pilóta és személyzet kell.

Az utóbbi időben ugyan felmerült, hogy a gépek pilóta nélkül fognak repülni, ahogy a 4-es metrónak sincs már a fülkében ülő vezetője, de ez az idő még nem jött el, így kell a sok pilóta. A szakma pedig nem egyszerű, nem alkalmas rá akárki, sőt, ahogy a tömeggyilkos elmebeteg pilóta esete is mutatta, folyamatosan vizsgálni kell az egészségüket, hibátlan testi-szellemi állapotban kell lenniük. Értelemszerűen túldolgoztatni sem célszerű őket, pont az óriási teljesítménykényszer és a rájuk bízott emberéletek miatt.

Ilyen körülmények között elképzelhető, hogy egy adott helyzetben, amikor a piac gyorsan bővül, nincs elég pilóta, így a légitársaságok egymástól hódítják el őket magasabb fizetésekkel. Pontosan ugyanez történik sokkal alacsonyabb szinten, a kelet-közép-európai élelmiszerüzletekben, de ott azért üzemelnek a boltok, csak a vevőnek kényelmetlenebb, hogy pénztársorok vannak, vagy az árut nem tudják kirakni időben a polcokra.

A pilóták pótlása viszont időigényes, megfelelő új embereket kell toborozni, ki kell őket képezni, és gyakorlatra is szert kell tenniük. Ez időt vesz igénybe, ami azt jelentheti, hogy egy-egy légitársaság kevesebb járatot indíthat, mint amennyit egyébként nagyobb pilótalétszámmal tudna, illetve mint amit a piac elbírna. Nyilván így van ez a Ryanairnél is, most csak annyi történhetett, hogy alulbecsülték a problémát, esetleg abban bíztak, hogy menet közben kezelik a helyzetet, de az is lehet, hogy valamely légitársaság hirtelen sok pilótát csábított el, erre viszont nincs más megoldás, mint a járattörlés.

Mi  a megoldás?

Az ügy kínos a légitársaságnak és persze kellemetlen az utasoknak, de valószínűleg nem lesz gyakori ez a probléma, mert a pilóták képzése idővel lépést fog tartani az igényekkel. Nem kizárt persze, hogy egyik vagy másik légitársaság nem fizet nekik eleget, a konkurencia többet ad, így ez a költségelem drágulni fog, ami a jegyárakban is megjelenhet, már ha a verseny engedi. Végül pedig jöhet a pilóta nélküli gépek kifejlesztése és elterjesztése, már amennyiben egyáltalán megvalósítható dologról van szó. Jó próbája lesz annak, hogy tényleg helyettesíthető-e az ember a legtöbb iparágban, vagy ez csak egy illúzió.

 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Választás: Hajdú-Biharban a Fidesz már összegyűjtötte az aláírásokat
Választás: Hajdú-Biharban a Fidesz már összegyűjtötte az aláírásokat
A listaállításhoz 2669 ajánlást kellett gyűjteni.
Hirdetés
Hirdetés
Vb-bronzérmes a debreceni vívó
Vb-bronzérmes a debreceni vívó
A magyar kardcsapat a harmadik helyen végzett.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.