Debreceniek dobtak nagyot a sejtkutatásban

unideb.hu

2017.04.05. 10:49

Debreceniek dobtak nagyot a sejtkutatásban
Fotók: unideb.hu

A daganatok elleni küzdelemben is hatalmas jelentőségű az újdonság.

Áttörést értek el az élő sejtek megfigyelésében a Debreceni Egyetem kutatói. A tudósok egy olyan egyedülálló videómikroszkópos rendszert építettek, amelynek használata új távlatokat nyit a rákkutatásban és a farmakológiában is.

Az unideb.hu beszámolója szerint sehol a világon nem tudták még olyan sokáig és olyan sokszor lefotózni az élő sejteket, mint a Debreceni Egyetemen. Egy egyedi építésű négy videómikroszkópból álló rendszerrel 28 napon keresztül figyelték és percenként fotózták a sejtek szövetté válásának folyamatát. Más mikroszkópos módszerekkel mindössze néhány óráig, vagy legfeljebb néhány napig lehet vizsgálni mesterségesen tenyésztett sejteket.

- A berendezés különlegessége az, hogy a sejteket – megfelelő körülmények biztosításával – életben tudjuk tartani a mikroszkópok alatt, így hosszú távon nyomon követhető a „magánéletük”, vagyis lehetővé vált a populációban élő egyedi sejtek viselkedésének vizsgálata.

Ez úgy értük el, hogy a készülék közeli infravörös tartományban másodpercenként készít mikroszkópos felvételeket, akár heteken keresztül, az inkubátorban növekvő sejttenyészetekről – magyarázza Szemán-Nagy Gábor, a Biológiai és Ökológiai Intézet Biotechnológiai és Mikrobiológiai Tanszék eTox interdiszciplináris munkacsoportjának vezetője.

Titokban figyelhetők a sejtek

A Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Karának szakemberei által kidolgozott képalkotó eljárással több ezer élő sejt tanulmányozható anélkül, hogy azt a sejtek „észrevennék”. Az élő sejtek a különböző hullámhosszú fények hatására megváltoztatják a működésüket, az egyetem tudósai viszont fejlesztésükben egy olyan közeli infravörös fényt használnak, amely nem befolyásolja a sejtek működését, így azokat észrevétlenül vizsgálhatják.

Az egyedülálló berendezés több szempontból is áttörést jelent az élő sejtek, mint például a tumor- vagy bőrsejtek megfigyelésében. A rendszer használatával nemcsak egy pillanatnyi állapotot lehet tanulmányozni, hanem folyamatokat, ez pedig új távlatokat nyit az élő rendszerek dinamikájának vizsgálatában.

Visszanézhető, mint egy filmfelvétel

Szemán-Nagy Gábor szerint mindez olyan, mintha biztonsági kamerával ellenőriznék a sejtek működését.

- Az eseményeket vissza lehet tekerni, és el tudjuk csípni a kulcsfontosságú pillanatokat, például azt, hogy pontosan mi történik azzal az egy sejttel a sok ezer közül, amely felelős egy halálos tumor kialakulásáért. A teljes jelenséget az elejétől a végéig meg tudjuk nézni, ez pedig hatalmas jelentőséggel bír a rákkutatásban – fogalmaz az adjunktus.

Az egyetemi innovációnak köszönhetően előrelépések történhetnek a daganatellenes szerek hatásmechanizmusának elemzésében, valamint új tumorellenes stratégiák fejlesztésében is alkalmazható.

A videómikroszkópos rendszer lehetőségeit kihasználva a Debreceni Egyetem kutatóinak elsőként sikerült több sejtgeneráción keresztül lencsevégre kapni azt, hogy a sejtek háromfelé is képesek osztódni. A ritka jelenség okairól és gyakoriságáról eddig csak sejtéseik voltak a tudósoknak.

A kutatócsoport eredményeiről többek között a DNA and Cell Biology és a Toxicology in Vitro című rangos nemzetközi tudományos folyóiratok is beszámoltak.

debreceni egyetemrákkutatás