Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Feltöltődés az úton: új élményt kínál a BMW

| 2016. 09. 28. | 16:47:00
Sportos, elegáns és gazdaságos: íme, a bajorok zöld rendszámos modellje!
Feltöltődés az úton: új élményt kínál a BMW
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Különleges autóval lepte meg szerkesztőségünket a Magisz Kft, a BMW hivatalos márkakereskedője: munkatársaink a bajor márka prémiumkategóriás, hálózatról tölthető (plug-in) hibridjét, a 3-as sorozat 330eiPerformance felségjelzésű típusát kapták meg rövid ismerkedésre. A bajor gyártó legsikeresebb modellcsaládja – közel 15 millió darab kelt már el világszerte belőle a sorozat bevezetése óta eltelt 40 év során – tavaly esett át ráncfelvarráson, és ekkor debütált a 3-as sorozatban az eDrive hajtáslánc-technológia is, ami az általunk is tesztelt 330e iPerformance modellben is fellelhető.

Mielőtt időnk lett volna elmélyedni a robosztus, mégis elegáns megjelenésben, a márka nagytestvérei jellemző karakteres orr- és hűtőrészben, valamint különleges kialakítású és szépségű, a karosszériába beleolvadó fényszórókban, rögtön megakadt a szemünk az autó talán legjelentéktelenebb pontján, a rendszámon. Ez ugyanis ennek a modellnek a különlegessége: a 330e bizony a zöld rendszámosok (lásd keretes írásunkat) várhatóan egyre gazdagabb táborát erősíti. A jármű kialakításán ezen kívül alig-alig árulkodik valami arról, hogy nem egy átlagos 3-asról van szó; a bal első sárvédőben eldugott, a hálózati konnektort elrejtő nyílás vagy a B-oszlopon elegánsan elhelyezett eDrive felirat aligha mond sokat egy hétköznapi autósnak.

Tesztautónkban egy négyhengeres belsőégésű erőforrás 135 kW/184 LE teljesítménnyel és egy 65 kilowattos (88 LE) elektromos motor szolgáltatja az energiát, mindez megspékelve a BMW TwinPower Turbo technikájával. A rendszerteljesítmény így 185 kW/252 LE, a maximális rendszer-forgatónyomaték 420 newtonméter. Hogy ezt a közérthetőség szintjére is lefordítsuk: az autó a gyári adatok szerint 6,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra, míg végsebessége 220 kilométer per óra fölött van, igaz, hol száguldozhatunk ennyivel Magyarországon?!

Másfél tonna hangtalanság

Az autó legfőbb előnyét nemcsak a BMW-től természetesnek vett sportosság és kiugró menetteljesítmény adja, hanem az a kombinált erőforrás és annak működése. Az intelligens irányításnak köszönhetően az eDrive rendszer minden menethelyzetben gondoskodik a belsőégésű és az elektromos motor optimális együttműködéséről. Alapból az autó mindig tisztán elektromos üzemmódban indul, sőt az alacsony és a közepes sebességtartományokon mindvégig elektromos hajtással közlekedhetünk. Óriási élmény, ahogy a több mint másfél tonnás jármű hangtalanul suhan az úton. Intenzív gyorsítások és nagy sebesség esetén a benzinmotor is működésbe lép, sőt azeDrive elektromos boost rendszere a két erőforrás forgatónyomatékának átfedésével biztosít maximális dinamikát, így egy erőteljes gyorsításkor az ember úgy érezheti magát, mintha Forma 1-es autóban ülne. Természetesen a rendszer kézzel is állítható: elektromos, benzines és kombinált hajtás közül is választhatunk, de ha a rendszerre bízzuk magunkat, az AUTO eDRIVE fokozat minden menethelyzetben biztosítja a belsőégésű és az elektromos motor optimális együttműködését.

Megőrzött minőség

Az elektromos hajtás és a nagyfeszültségű akkumulátor mintegy 250 kilóval növeli meg az autó súlyát, ám ebből a páratlan menetteljesítmény miatt mit sem vesz észre a gyanútlan sofőr. A lítium-ion cellás akkumulátor a csomagtartó alatt kapott helyet, teljes energiatároló képessége 7,6 kWh. Egy feltöltéssel nagyjából 30-40 kilométert lehet megtenni, ha csak a tisztán elektromos közlekedést választjuk, ami első hallásra kevésnek tűnik, de a BMW 330e ezzel a nagyvárosok és vonzáskörzetének ideális járműve, amely az ingázásra, a napi munkába járásra optimális megoldás, arról nem beszélve, hogy így károsanyag-kibocsátás nélkül autózhatunk. Tisztán elektromos közlekedéssel 100-120 kilométer per óra végsebességre képes az autó, igaz, ekkor erőteljesen fogyasztja az áramot is, bár kétséges, hogy az elektromos hajtásnak legmegfelelőbb terepen, a városi közlekedésben ekkora sebességgel közlekedni tudnánk.

Az autó álló helyzetben a háztartási elektromos hálózatról vagy a BMW i Wallbox falitöltővel egyaránt feltölthető, előbbivel 3-4 óra, utóbbival 2-3 óra alatt lehet felpumpálni az akkumulátort, míg menet közben a generátor segítségével is tölt. A 330e utastere, kialakítása hozza a bajor márkától megszokott minőséget, ergonómiát és gazdag felszereltséget - biztonsági és vezetéstámogató asszisztensekkel felturbózva.

A BMW ezzel a típussal ismét megerősítette a prémiumkategóriában az elektromos hajtásrendszerek területén kivívott vezető pozícióját. Az eDrive technika az élményszintű autózás mellett nagyban hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez. A 330e a középkategória kiemelkedő minőségű és kialakítású autója, amivel tovább nőtt a márka amúgy sem kis presztízse. Élmény lesz egy ilyen autót birtokolni! Ha pedig a plug-in hibridek üzemeltetési költségeit és a zöld rendszámmal járó kedvezményeket összevetjük, akkor bizton állítható, hogy lassan lejár a dízel autók kora.

A zöld rendszámtáblát 2015. szeptember végétől lehet igényelni. Az erre vonatkozó rendelet szerint környezetkímélő járművekre lehet kérni, így például az elektromos járművekre, a plug-in hibrid, illetve a nulla emissziós járművekre, vagyis amelyek minimum 20 kilométert tudnak megtenni káros anyag kibocsátás nélkül. A zöld rendszám számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – köztük Debrecenben – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó, a regisztrációs adó valamint a cégautó adó megfizetése alól is mentesülnek.  Debrecenben, a Nagyerdei mélygarázsban alakították ki a város első elektromos gyorstöltőjét. Az E-ON és a város megállapodása értelmében az elektromos autók tulajdonosai két éven át ingyen tölthetik fel autójukat a gyorstöltő állomáson. Az üzemeltetést a DV Parking Kft. végzi. 2013 januárjában életbe lépett az az európai uniós direktíva, amely előírja, hogy 2020-ig Magyarországon mintegy 68 ezer elektromos töltőállomást kell létesíteni, és ebből 7 000-nek nyilvánosnak kell lennie. Hazánkban a Jedlik Ányos Terv lesz az Európai Unió vonatkozó irányelvének hazai végrehajtó rendelkezése. Első lépésben rövid időn belül összesen 150 villámtöltő telepítése történik meg az országban, melynek egyike a debreceni gyorstöltő.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Franciás séta Debrecenben – sokat lehet belőle tanulni!
Franciás séta Debrecenben – sokat lehet belőle tanulni!
A sport mellett szimbolikusan érintik az irodalmat, a képzőművészetet, a történelmet és természetesen a gasztronómiát is.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Debreceni szakképzés: sikeres együttműködés a Manz Hungary Kft.-vel
A vállalat és a szakképzési centrum egymásra talált.
A gazdaság növekedéséről beszélt a nemzetgazdasági miniszter Debrecenben
Nagy Márton szerint a magyar gazdaságnak lételeme, hogy a járműiparban sikerüljön az elektromos átállás.
Földes két utcájában is aszfaltoznának
A vízelvezetést is megoldanák.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.
Hogyan nyomtatunk ma? Innovatív ipari és üzleti megoldások!
Hogyan nyomtatunk ma? Innovatív ipari és üzleti megoldások!
A legjobb dolgok sokszor pont abból sülnek ki, ha a régi jó megoldásokat az új tudással bővítjük.